Gel batteri – designet til krævende elektriske systemer

      Kommentarer lukket til Gel batteri – designet til krævende elektriske systemer

Støn! Der er mange forskellige slags batteri typer og det er til at blive forvirret over, hvilke man skal vælge hvornår.

Jeg har læst at både AGM, ECM og GEL-batterier er designet til fritidskøretøjer og både, hvor man kræver et batteri med specielle egenskaber. Det samme gælder såkaldte mikro-hybridbiler med Stop & Start-system og “professionelle” personbiler med meget elektrisk udstyr, som for eksempel politibiler og ambulancer.

Heldigvis findes der også professionelle firmaer, som ved en masse om de forskellige batteri-typer og som kan give en klar besked og overblik, når man som jeg har brug for noget der holder lidt længere. Jeg vil rådføre mig med et af dem, inden jeg investerer i et batteri til min nye sommerdille, en dejlige 34-fods motorbåd, som jeg vil lægge i Helsingør Nordhavn, så snart båden er færdigmalet. For skal jeg købe et gel batteri til den?

Gel batteri – når man har brug for specielle batteri-egenskaber

Jeg har læst et sted på en udenlandsk Wiki-side, at batterier af gel-typen har eksisteret siden engang i 1930’erne. Det er længe! Gel-batteri typen kan snart fejre 100 års jubilæum. Det er fantastisk!

En af bevæggrundene for at opfinde gel batteri’et var, at de batteri typer man anvendte på daværende tidspunkt, ikke kunne placeres i andre stillinger end “opretstående”. Et gel batteri kunne derimod vendes og drejes og det gav helt nye anvendelsesmuligheder, når man pludselig kunne placere batteriet andre steder end normalt.

Gel batterier aflades også

Men uanset hvor batteriet placeres, er det et faktum, at alle batterier – også mit nye gel batteri – har en relativt begrænset ”levetid” på den strøm, der findes opladet i dem. Over tid aflader batterier sig selv, selvom de ikke er tilkoblet udstyr eller leverer strøm til tilsluttet udstyr.

Hvis man udsætter et gele batteri for varme forkorter det levetiden, hvorfor man derfor bør sikre det mod ekstrem varme. Man kan forlænge levetiden ved at opbevare sit gele batteri i frosttemperaturer, hvorved de i teorien kan holde kapaciteten i årevis – forudsat at de opbevares i en vandtæt emballage beskyttet mod fugtskader fra kondens.

Mvh Erik